Utveckla er verksamhet, formulera era erbjudanden och förmedla era kundvärden!

Utveckla er verksamhet, formulera era erbjudanden och förmedla era kundvärden!

Har ni galna idéer eller stora visioner? När ni till fullo kan förmedla era kundvärden finns det mycket goda förutsättningar för att era planer kommer att förverkligas – hur galna eller obskyra de än må vara. Och kom ihåg: ju mer innovativa och nyskapande ni är, desto skickligare behöver ni vara på denna ädla konst.

Så vad är ett kundvärde?
Ett kundvärde är den positiva upplevelse som en kund får när de använder/tar del av/äger det du erbjuder. (Ja, ordet “kund” kan vara laddat för en del av oss, du är fri att byta ut det till det begrepp som passar din verklighet.)

Några viktiga insikter om kundvärden:
  • Kundvärdet är en subjektiv upplevelse. Ibland baserat på fakta, ibland baserat på en tanke, känsla eller en idé.
  • Ett kundvärde som kunden inte har upplevt finns inte. 
  • När upplevelsen av kundvärdet är högre än den upplevda kostnaden, då vill kunden köpa det som erbjuds.
  • För att lära dig om de kundvärden du och din verksamhet skapar behöver du lyssna till kundens berättelser. 
  • Samma tjänst eller produkt eller upplevelse skapar olika kundvärden för olika kunder
  • Ju mer innovativ du eller din verksamhet är, desto skickligare behöver du vara på att guida kunden i värdet.

Vi passionsdrivna lever i en paradox kring våra kundvärden. Å ena sidan är vi tryggt förankrade i upplevelsen av värdet, eftersom det är viktigt för oss. Å andra sidan är det just för att värdet är så självklart som vi har svårt att förklara värdet för andra. Det är bortanför ord. Vi behöver få hjälp att öva.

Värdemetoden hjälper oss att öva. Annars finns det faktiskt risk att vi blir resignerade och bittra. Hundratals gånger har jag hört deltagare på föreläsningar och workshops med svart blick säga “de förstår ändå inte värdet av det jag gör”. Vilken befrielse när de sedan förstår att de har makten att förändra kundens upplevelse av värde, när de förstår hur man gör!

/Linda K Nordfors

Ett exempel på kundvärden:

Varför väljer du att köpa biljetter till Berwaldhallen, eller att resa över halva jorden till en festival? Ett kundvärde kan vara att få uppleva musik du njuter av. Men musiken finns ju oftast också på nätet?  Varför åker du egentligen? Kanske matchar konserten din övriga livsstil? Det är ett möjligt kundvärde. Kanske träffar du andra människor där som du vill umgås med? Kanske vill du komma bort från din vardag? Kanske är ditt största kundvärde att du genom biljetten kan nå en känsla du längtat efter, när musiken, platsen, stämningen och helhetsupplevelsen är precis så som du vill. Och varför du än köper din biljett, så finns det nog många som köpt den av helt andra anledningar.