Skapa en passionsdriven prissättningsstrategi

Skapa en passionsdriven prissättningsstrategi

Att få engagerat och beprövat stöd i sin prissättningsprocess är ovärderligt för er som har visioner och idéer som är större än er egen plånbok. Värdemetoden guidar er i att skapa en prissättningsstrategi som ligger i linje med era värderingar och som hjälper er att förverkliga era visioner. För fördelarna med en passionsdriven prissättningsstrategi handlar inte bara om pengar.

Ett gemensamt drag för kreatörer, entreprenörer och andra envisa, omöjliga och skapande människor är att vi förvånande ofta är relativt ointresserade av pengar. Det bottnar delvis i att för oss är pengar ett medel, inte ett mål. En konsekvens av vårt ekonomiska ointresse (eller ogillande?) är att vi sällan lägger tillräckligt stort fokus, engagemang och kreativitet i utformandet av vår egen prislapp. Därför ger Värdemetoden stöd i att utforska och utveckla denna sida på ett sätt som är både sakligt, inspirerande och lekfullt.

En prissättningsstrategi för passionsdrivna människor och verksamheter handlar om att definiera:
  • Varför ni väljer att ta betalt. Inte alltid självklart. Och definitivt inte alltid förankrat.
  • Vilka fördelar det ger att ni tar betalt (förutom att ni får pengar).
  • För vad ni väljer att ta betalt.
    Här finns det oftast mycket utvecklingspotential!
  • Hur mycket ni tar betalt.
    För att bestämma er summa behöver ni delvis research, men framför allt behöver ni förstå de fyra faktorer som påverkar summans storlek.
  • När ni tar betalt.
    Tidpunkten är inte självklar. Här är ni fria att skapa något som passar er - och de kunder ni vill ha.
  • Hur själva transaktionen går till.
    Inte heller en självklarhet. En strategi hjälper er att tänka efter före.

– Även och vi kreatörer och entreprenörer är ett nytänkande släkte så är vi förvånande ofta konservativa i hur vi prissätter. Många är vi som t ex vill arbeta med kvalitet men som ändå tar betalt per timme. I vissa sammanhang är det som att skjuta oss själva i foten.  Det finns en enorm utvecklingspotential för oss att designa vår prissättningsstrategi så att det stärker vår passion, istället för att inkräkta på den.
/Linda K Nordfors